franmorkertillljuset.blogg.se

En blogg om min kamp med psykisk ohälsa och kronisk fysisk värk.

I väntans tider

Kategori: Nutid 2017

Det finns nästan inget som ger mig mer stress och ångest än försäkringskassan. Och det vet jag att jag inte är ensam om att känna. När en är sjuk och har med FK att göra så skulle en kunna tycka att det ska funka smidigt. Men icke!! Jag har nu väntat i över två månader på att få ett besked om jag kommer få sjukpenning. Jag har inte hört ett ord ifrån dem. Jag har ringt två gånger för att försöka få veta hur det går och när jag kommer få ett beslut. Men ingen kan svara på det. Det är ett så fruktansvärt ohumant sätt att hantera sjuka människor. 
Att dessutom behöva leva utan pengar och med ovissheten om framtiden. Det gör en sjukare! 
Jag är så oerhört stressad över det här och jag är något av en otursfågel och brukar för det mesta få dåliga besked. Sen är jag även en pessimist så jag tänker såklart att det kommer komma ett avslag. Men även om jag tänker så, så finns det en liten förhoppning om att jag kommer få sjukpenning. Den förhoppningen jag just nu lever på.
Jag är så oroad äver hur jag ska hantera om jag får ett nej. Försöker redan nu att förbereda mig på det men jag vet av erfarenhet att en aldrig kan förutse hur en kommer reagera. 

Om FK säger nej kommer jag behöva gå till soc och ansöka om ekonomiskt bistånd. Något jag hade för fyra år sen och jag lovade mig själv att aldrig behöva gå dit igen. Men jag kommer kanske inte ha något val och det känns förjävligt. Håll tummarna!!
Kommentera inlägget här: